Lær av Ari Behn og skap et behov

ari behnI disse dager lanseres Ari Behns nye bok «Vivian Seving etc.». Merkelig nok inneholder den et par (eller flere) karakterer som kan forveksles med virkelige personer som har fått mye mediaoppmerksomhet den siste tiden. Og det er ikke tilfeldig. Dette er et innlegg om Ari Behn, hans markedsføingsmetode og hva du kan lære av det.

Den ene av karakterene er visstnok basert på tidligere soussjef ved det kongelige slott, Carl-Eirik Grimstad. For ikke så veldig lenge siden startet Behn sin personlige vendetta mot Grimstad. En offentlig krangel som fikk førstesideoppslag i landets aviser, dekning i beste sendetid på tv og flere kommentarer fra tungtveiende medievitere og samfunnsdebatanter.

Det første som slo meg da jeg hørte om krangelen var: «Ari Behn skal nok snart lansere en ny bok». Og her er den. «Vivian Seving etc.» er tittelen denne gangen, og hovedpersonen har blått blod i årene.

Det handler om å gjøre deg uunnværlig

Hvis du har sett filmen «Mission: Impossible 2», husker du at skurken hadde intensjon om å spre et virus som kun han hadde et motmiddel mot, for på den måten å tjene masse penger. Det samme konseptet finner vi igjen i James Bond-filmen «Tomorrow never dies» hvor skurken, som eier et mediaimperium, er med på å starte kriger som blir dekket av mediaimperiet. På denne måten får han makt og penger.

Dette er en finurlig og utspekulert måte å markedsføre på, å skape et behov som ikke er der fra begynnelsen. Det er som når en bilmekaniker ødelegger bilen din, for deretter å tilby sine tjenester.

Uten direkte sammenligning forøvrig: det er akkurat dette mr. Behn gjorde da han tidligere i år gikk ut med sin personlige vendetta. Han avslørte en privat krangel til det offentlige rom, en krangel som for de fleste ville gått upåaktet hen. Den fantes ikke for folk flest, før den fikk førsteside oppslag.

Dermed blir Aris nye roman en uunværlig oppfølger til hans vendetta, og han vil sannsynligvis selge flere titler enn om han ikke gikk ut og var åpenlyst forbannet. Ari Behn har klart og skape forventning og behov hos folket med en form for manipulasjon.

Vel, hva kan du lære av dette?

Det første du kan lære, er at du som person har stor påvirkningskraft i din egen krets. Hvis du klarer å gjøre deg selv uunnværlig, vil andre mennesker sette pris på deg når du er tilstede, og savne deg ved ditt fravær. Du må også klare og skape en forventning som din krets håper du skal fylle. Er du en som skal selge deg selv (i praksis er vi våre egne salgsrepresentanter hele tiden når vi forholder oss til andre mennesker) , er dette gull verdt.

For at folk skal få et behov for deg, er det spesielt ett kriterium du må oppfylle: Du må være tilstede når du er tilstede. Dine tanker, følelser og handlinger må matche omgivelsene i øyeblikket.

Hvis du tenker på neste jul (tanke), gråter (følelse) eller sover (handling) når du er på fest, vil folk neppe savne deg på neste fest. Lev i nuet!

Det handler også om å gi av seg selv, og det er nettopp dette neste innlegg på DineVibber.no skal handle om. Følg med!

Jeg jobber for tiden med en teori som jeg imidlertid har kalt atferdstrekanten. Den omhandler tre hovedfaktorer som er essensielle for vår atferd og for vårt liv. De tre hovedfaktorene er tanke, følelse og handling, og om du endrer på kun en av faktorene, vil du kunne påvirke de to andre og dermed endre deg selv i den retningen du ønsker.

(Håper jeg har skapt nok behov og forventninger i leserne nå, slik at dere kommer tilbake!)

Skribent: DineVibber.no

4 tanker om “Lær av Ari Behn og skap et behov

  1. Tja, han har jo klart å «close» Märtha Louise, en av norges vakreste kvinner, så noe talent har han ihvertfall!

  2. ey, hvordan funker dette eller andre av dine flotte artikkler på en som har ADHD?

  3. @Jk Christophersen: Det vet jeg ikke. Har dessverre ikke så mye kjennskap til ADHD. Mitt forslag er at du leser og prøver ut det du føler for. Hvis jeg skal si noe, må det være at hvis du har ADHD, er det viktig å gjøre det til en fordel for deg selv. Kanalisere energien din til noe du ønsker å fylle livet ditt med f.eks.

Kommentarfeltet er stengt.